zondag 30 oktober 2011
Ding 4 vervolg
Op "De Saenparel" hebben we het internet protocol vervangen door een media protocol. We hebben geprobeerd om een volledig protocol te maken en we denken dat we daarin zijn geslaagd. Naast afspraken voor de kids zijn ook de afspraken voor het personeel opgenomen. Een van de onderdelen van het media protocol is dat er in de midden- en bovenbouw minstens 1 keer per jaar aandacht besteed wordt aan veilig internetgebruik ( ruim gezien ). Dit kan aan de hand van de powerpointpresentatie "veilig internet" of op een andere manier. In de powerpoint komen o.a wachtwoorden, msn, hyves, gebruik webcam, foto's op het web ed aan bod. Een maand terug heb ik dat gedaan in groep 6-7-8 en het bleek dat cyberpesten en hele makkelijk te raden wachtwoorden vaak terug kwamen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Dat protocol klinkt interessant. Wie heeft dat samengesteld? Zijn daar de leerlingen ook bij betrokken, om mee te denken, als ervaringsdeskundigen? En ouders? Misschien iets om met de groep te delen?
BeantwoordenVerwijderenW.b. cyberpesten, hebben jullie daarover ook zaken opgenomen in het mediaprotocol, of gebruiken jullie daarvoor het algemene pestprotocol voor?
Protocol is door mij samengesteld mbv eigen kennis/ervaring en informatie van internet. Daarna besproken met directie en op kleine puntjes aangepast en vervolgens in het team. Door Marco ( mediacoach ) bekeken en die vond het een knap stukje werk. Tot slot met de kinderen in de klas besproken. Cyberpesten zal zijn plaats krijgen in het algemene pestprotocol
BeantwoordenVerwijderenMooi dat jullie al zo ver zijn wat mediawijsheid betreft en een echt mediaprotocol hebben opgesteld.
BeantwoordenVerwijderenIk ben ook van mening dat cyberpesten onder het pestprotocol valt.
Staat het mediaprotocol al op jullie website, zodat ik het kan lezen?
Ik vind het moment van het introduceren van een internetprotocol altijd een geweldig moment om daar schoolbreed aandacht aan te besteden, inclusief een bijeenkomst voor ouders. Inclusief kinder- en ouderparticipatie bij het samenstellen ervan. Daarmee wordt het een breder gedragen gedragsafspraak i.p.v. een van bovenaf bedacht reglement. Juist kinderen kunnen heel zinvolle bijdrages leveren, vanuit hun belevingswereld en vanuit hun behoeftes. Ze zijn daar vaak uitgesprokener in dan de leerkrachten. Je kunt er gelijk figuurlijk de handtekening van de kinderen en ouders onder zetten en dat legitimeert het verhaal.
BeantwoordenVerwijderen