Met het gebruik van skype in de klas heb ik al positieve ervaring. Langdurig zieke leerling had via skype contact met de groep en omgekeerd. Via een instantie kwam er een speciaal webcam apparaat in de klas waardoor de leerling het groepsgebeuren kon volgen. Helaas maakte de groepsleerkracht er niet vaak gebruik van. Het was een prachtige manier waarbij de leerling gewoon instructie ed mee kon pakken. Hij had steeds een zicht op een groot deel van de groep en kon horen wat er gezegd werd. Op een kleiner schermpje zag de klas hem en kon er ook met hem gepraat worden.
Ben bezig geweest met google documenten. Pfff gelijk wordt mijn wachtwoord niet meer geaccepteerd dus die maar vervangen. Ben er een beetje mee aan het stoeien geweest en op dit moment zal het bij stoeien blijven. Pas wanneer ik het echt nodig heb ga ik er mee aan de slag en uitzoeken hoe alles werkt. Ik weet waar het staat en weet een beetje wat er kan.
Met wiki in de klas heb ik geen ervaring. We hebben als icrt-ers wel een wiki geprobeerd rondom sharepoint maar die is "doodgebloed".
Dat 'doodbloeden' heeft alles te maken met het feit dat je met elkaar afspreken moet wat je van elkaar verwacht. Het is vaak te vrijblijvend, te veel een dingetje erbij. Net als bijvoorbeeld een intranet instellen, terwijl je de stukken ook nog rond mailt en voor degene die het vergeten is ook nog een kopietje maakt. Daardoor gaat het niet in je systeem zitten. Wat je nodig hebt is iemand die zich er voor verantwoordelijk voelt en vooral fungeert als aanjager. Anders wordt het niets.
BeantwoordenVerwijderen